Keravan passiivitalo
Rautakauppa rakentajan asialla?
Työmaalla jatkettiin viikonloppuna ikkunoiden apukarmien tekoa ja kiinnitystä. 48*148 puutavarasta tehdään ikkuna-aukon kokoinen kehikko, joka kiinnitetään talon ulkopuolelta betoniseinään. Ikkuna tulee sitten tähän apukarmiin kiinni siten, että 1 cm ikkunan reunasta tulee betoniseinän sisäpuolelle. Apukarmin ulkopuolelle tulee noin 600mm jaolla kulmarautoja, jotka kiinnitetään nauloilla puuhun ja betoniruuveilla betoniin. Ruuveja myydään sadan kappaleen laatikoissa ja koska yhteen kulmarautaan laitetaan aina kaksi ruuvia, alkoivat ruuvit uhkaavasti vähenemään tänään puolen päivän aikaan.
Ruuvit olin ostanut edellisellä viikolla Järvenpää K-raudasta, mutta koska se ei ole auki sunnuntaisin, piti miettiä muita vaihtoehtoja. Keravan honkkarista tai tarjoustalosta ei moisia kiinnikeitä löytynyt päätin suunnata pitkästä aikaa Keravan Rautiaan, koska se oli siinä vieressä. Siellä oli hyvä valikoima näitä "erikoisruuveja" ja suositushintakin näytti olevan täysin sama kuin K-raudassa. Järvenpään K-rauta antoi tiliasiakkaalle hinnasta 10 euroa alennusta, joten paketin hinnaksi tuli 25 euroa. Järvenpäässä heti ensimmäisellä käynnillää kysyttiin tiliasiakkuutta ja annettiin paperit käteen liittymistä varten. Mutta mitä tapahtui Keravalla? Paketin otettuani etsin silmiinii ilmeisesti liikkeen ainoan myyjän, joka tappoi aikaansa juttelemalla kassan kanssa. Kysyin häneltä, että saisinko paketista alennusta. Vastaus tuli nopeasti: Jos sinulla on tili, saat alennusta, mutta muuten sitä ei heru! Olin hiukan aikaa äimän käkenä, koska en ole vielä kertaakaan törmännyt moiseen rautakaupassa. Yleensä alennus on pienempi, jos ostajalla ei ole tiliä. Myyjä ei tietysti viitsinyt mainita, mitenkä voisin liittyä heidän asiakkaaksi. Kun toivuin tylystä vastauksesta vastasin myyjälle tiukasti. Onko tosiaan näin, että kohtelu on näin tylyä ja alennusta ei tipu? Vastauksena tuli jotain selitystä nettikauppujen viemästä katteesta ja myyjä kääntyi kiireesti takaisin turvallisemmille vesille. Hän ei ehkä enää kuullut ihmettelyäni, onko heillä varaa käyttäytä harvoja asiakkaita kohtaan näin. Minulle viesti tuli täysin selväksi. Ensi kerralla, jos tarvitsen jotain, ajan mielummin hiukan pidemmän matkan K-rauta 75:een, kuin menen takaisin liikkeeseen. Rakentaja kuitenkin "tuhlaa" rautakauppoihin aika paljon rahaa projektinsa aikana. Vaikka kuinka netti on pullollaan edullista tavaraa, tarvitsee rautakaupasta vähintään ruuveja ja nauloja. Luulisi, että verkkokauppojen muuttaessa rautakauppojen liiketoimintaa, olisi kauppias hereillä ja miettisi, kuinka omaa toimintaa pitää muuttaa, jotta liiketoiminta jatkuu. Ei ole vaikea ennustaa, että kyseisellä mallilla toimiessa ei kauppiaalla ole pitkää tarinaa edessään.
Minkälaista palvelua te olette saaneet rautakaupassa? Joudutteko asioimaan jossain muualla, kuin lähimmässä rautakaupassanne?
Kommentteihin voitte myös suositella kauppaa, jossa olette saaneet erinomaista palvelua.
Kommentit 3
Me asioimme lähes yksinomaan Malmin Rautiassa. Rakentamisen alkaessa testasin Porvoon K-Rautaa, Lanternan K-Rautaa sekä Stark Herttoniemeä. K-Raudoista sain hyvää palvelua, mutta hinnat olivat poskettomat ja alet surkeita (varsinkin K-Raudassa). Starkissa sai aina vain jonottaa ja tarjouspyyntöihin vastattiin hitaasti. Rautiassa palvelu on aina nopeaa, henkilökohtaista, avuliasta ja hinnatkin kohdillaan. Enää en edes pahemmin kilpailuta, sillä alussa totesin hintojen olevan hyvät ja nyt palvelun helppous on saanut minut vakuuttumaan. Mielestäni rakentajalle pitäisi aina nimetä oma, helposti tavoitettava, omamyyjä. Hän on rakentajalle se pelastava enkeli! Mutta tosiaan minä olen tiliasiakas, eli ehkä siksi saan hyvää palvelua
Kiitos Essi kommenteistasi, täytyy näköjään ajella joskus Malmille tutustumaan heidän palveluihinsa.
Olen ollut Rautiassa töissä ja kyllä siellä alennusta annettiin jos asiakas sitä kysyi. Keravan Rautia ei ilmeisesti asiakkaita tarvitse.